T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ELAZIĞ / KARAKOÇAN - Nuri Özaltın İlkokulu

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA

Değerli velilerimiz, hepimiz çocuklarımızın zamanını verimli değerlendirmesini, etkili bir biçimde ders çalışmasını, ödev ve sorumluluklarını zamanında yerine getirmesini bekleriz. Ancak, bu konuda çocuklarımızda bu becerileri geliştirebilmek için küçük yaşlardan itibaren onlara küçük sorumluluklar vermek oldukça önemlidir. Böylece özgüven kazanmaları konusunda onlara yardımcı olabiliriz. Örneğin, kendi başlarına eşyalarını toplamalarını sağlamak, çantalarını kendilerinin hazırlamalarına destek olmak gibi. Özellikle okula yeni başlayan çocuklar, ders çalışma alışkanlığını edinebilmek için ailelerinin desteğine gereksinim duyarlar. Bu desteği yavaş yavaş azaltarak zamanla kendilerinin ders çalışma alışkanlığını kazanmasını sağlayabilir, daha sonraki süreçte çocuklarımıza bu konuda sadece yol gösterebiliriz.

 

                Bu konuda bizlere düşen bazı görevler vardır;

 

-       Uygun bir çalışma ortamı için ilk şart fiziksel koşullardır. İyi havalandırılmış bir çalışma odası, çalışma masası, uygun bir aydınlatma, gerekli araç-gerecin hazırlanması gibi konularda çocuğunuzu yönlendirin. Ayrıca çocuğun çalışma ortamında dikkat dağıtıcı unsurların bulunmaması da önemlidir. (poster, bilgisayar, televizyon, cep telefonu vb.)

 

-       Verimli ders çalışmada bir diğer etken de çalışmanın bir program çerçevesinde planlanmasıdır. Çocuğunuzun bireysel özellikleri göz önünde bulundurularak hazırlanan bir çalışma programı çalışmanın verimini arttırmanın yanında, zamanı etkin kullanmasına da yardımcı olacaktır. Çalışma programı hazırlanırken dikkat edilmesi gereken noktalar programın uygulanabilir nitelikte olması, öğrencinin sosyal ihtiyaçlarının (molalar, serbest zaman vb.) da program içinde yer almasıdır.

 

-       Her şeyden önce çocuğunuzun ders çalışma alışkanlığı geliştirebilmesi iç disiplin oluşturmasına bağlıdır. Çocuğunuzda iç disiplin oluşması için ona sorumluluklar ve görevler verin. 

 

-       Çocukların rutinlere ihtiyaçları vardır, rutinler sayesinde bir davranış alışkanlık haline dönüşebilir. Çocuğunuzun alışkanlıklarını ailece gözden geçirin. Örneğin; her gün aynı saatte ders çalışmaya başlaması için onu teşvik edin.

 

-       Küçük çocuklar dikkatlerini ancak kısa bir süre aynı konu üzerinde toplayabilirken, büyüdükçe bu sürenin arttığını unutmayın.

 

-       Çocuğunuzun eve yorucu bir günün sonunda döndüğü gerçeğini hatırlayarak, ona bir dinlenme zamanı tanıyın.

 

-       Çocuklarınızın daha kolay öğrenebilmesi için neşe ve istek gerektiğinin bilincinde olun. Öğrenmenin eğlenceli bir hale geldiğini görmek çocuğunuza yardımcı olacaktır.

 

 

 

ÇOCUĞUNUZA VEREBİLECEĞİNİZ BAZI ÇALIŞMA TAKTİKLERİ

 

-       Kalıcı öğrenme için “tekrar” önemli bir faktördür. En çok hatırlanan bilgiler en sık tekrar edilenlerdir. Bu nedenle çocuğunuzun çalışması bittikten sonra en az 10 dakika çalıştıklarını tekrarlaması onun daha etkin öğrenmesine yardımcı olacaktır. Buna ek olarak her dersin haftalık tekrarın yapılması gerekmektedir. Bunun için hafta sonu çalışma programında tekrara zaman ayırması konusunda çocuğunuza rehberlik edin.

 

-       En fazla 40 dk ders çalışma ve 10-15 dk mola şeklinde ilerleyin.

 

-       Öğrenmekte zorlandığı konuları yüksek sesle okuyabilir, yüksek sesle okumak konuları anlamasını kolaylaştıracaktır.

 

-       Her bölüm ya da ünitenin önemli noktalarını belirleyip bunların neden önemli olduğunu bulmaya çalışmak çocuğunuza yardımcı olacaktır.

 

-       Bir öykü okurken, öyküdeki problemleri belirlemek, bu problemlerin nasıl çözüldüğünü düşünmek çalıştığı konuyu daha iyi kavramasına yardımcı olacaktır.

 

 

UNUTMAYIN

 

Çocuğunuzdan beklentiniz onun düzeyine uygun olmalıdır. Eve yorgun döndüğünü unutmayınız. Ona dinlenme zamanı tanıdıktan sonra ödevinin başına oturması için isteklendirmeniz, onu anladığınız ve takdir ettiğiniz mesajlarıyla pekiştirildiğinde ödev sorumluluğu kazanmasında işe yarayacaktır. Beklenti düzeyinin çok yüksek olması, çocukta başarısızlık duygusu ve çaresizlik hissi yaratabilir. Çocuğun çabasını ödüllendirmek onu ödev yapma konusunda daha çok heveslendirecektir. Hatasız ödev istemek yerine, hataların düzeltilmesine yönelik yüreklendirici bir rol edinmeniz aranızdaki ilişkiyi de tatsızlaşmaktan kurtarabilir. Ödev, aile ve çocuk arasında tatsız ve gereksiz çekişmelere yol açabilen önemli bir sorundur. Unutmayınız, hataların düzeltilmesi öğrenmenin pekiştirilmesi için çok değerli fırsatlardır.

Size açıkladığımız bu yöntemler, ilkokulun ilk yıllarında çocuklarınıza verimli çalışma becerileri kazandırmak için yararlanabileceğiniz ipuçlarıdır. Onları, zamanlarını planlamayı ve programlar yapmayı öğrenmeleri için yönlendirmek asıl hedefimiz olmalıdır. Çocuğumuzun zaman içinde yapacağı işlerin, ödevlerin sorumluluğunu kendi başına almayı öğrenmesi, bizden bağımsız olarak verimli çalışma ortamlarını yaratması ilkokul yıllarında verebileceğimiz en yararlı alışkanlıklar arasındadır. Bizim aile olarak yapacağımız, çocuğumuza nasıl çalışacağı konusunda yardımcı olmak, ders çalışma yöntemleri konusunda rehberlik etmek ve çocuğumuz bu becerileri geliştirirken onu gözlemek, desteklemek ve ödüllendirmektir. 

Kalıcı, doğru ve yararlı alışkanlıklar kazanılmışsa ilkokul yılları başarılı geçmiş demektir.

 

                                                                                              

 

NURİ ÖZALTIN İLKOKULU

                                                                                                       Rehberlik Servisi

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 18.12.2023 - Güncelleme: 18.12.2023 10:28 - Görüntülenme: 501
  Beğen | 45  kişi beğendi